Co dělat, pokud druhá strana odmítá zaplatit fakturu?

Možná vás během podnikání nepříjemně překvapila špatná platební morálka některých klientů. Pokud se s tím setkáváte poprvé, nejspíš netušíte, jak se zachovat. Co dělat, když vám druhá strana dluží peníze, na které máte nárok, a ne a ne zaplatit?


Neuhrazené faktury musí živnostníci, drobní podnikatelé i velké a střední firmy řešit mnohem častěji, než by vás možná napadlo. Je však nutné tuto situaci nepodcenit, ať se jedná o jakoukoliv částku, a to hned z několika důvodů:

  • I jedna nezaplacená faktura vás může dostat do finančních potíží, nebo dokonce dohnat k insolvenci.
  • Tím, že na neplatiče upozorníte, ochráníte další případné firmy a živnostníky, kteří by se rozhodli s těmito klienty spolupracovat.
  • Neuhrazené faktury způsobují nepořádek v účetnictví a finanční ztráty.

Jak postupovat, pokud druhá strana nezaplatí?

Jestliže vám klient nebo firma nezaplatí vystavenou fakturu za odvedenou službu či zakoupený produkt, měli byste takovou situaci řešit co nejdříve. Otálení se v tomto případě nevyplatí, protože by mohlo dojít k nutnému odepsání pohledávky nebo promlčení.

1.    Upomínka na nezaplacenou fakturu

Prvním krokem by měla být pouhá upomínka o nezaplacené faktuře. Někdy se totiž může stát, že e-mail s přílohou propadne do spamu, nebo dojde k opravdovému opomenutí či přehlédnutí faktury. Taková situace se jednou za čas může stát každému, takže není hned důvod k obavám.

Upozornění doporučujeme provádět přes e-mail, nebo jinou doložitelnou formou. Pokud vám platba nedorazí ani po první upomínce, je na řadě upomínka číslo dvě, která může být o něco důraznější.

Stále se držte slušného tónu, avšak upozorněte druhou stranu na negativní důsledky spojené s nezaplacením pohledávky. Vyjadřujte se striktněji a upozorněte druhou stranu na možné sankce, pokuty apod. za nedodržení smlouvy. Někdy také pomáhá upozornění, že v případě nezaplacení nebudete dále s dlužníkem spolupracovat.


2.    Zveřejnění dlužníka (u právnických osob)

Peníze ani po dvou upomínkách nedorazily? Druhá strana buď vůbec nereaguje, nebo má plno výmluv, ale skutek nikde?

Dalším krokem, jak vymáhat oprávněnou fakturu, může být zveřejnění dlužníka na internetu. Pozor však na to, že u fyzických osob si v rámci ochrany osobních údajů tento postup nemůžete dovolit. Varianta zveřejnění dlužníka přichází v úvahu pouze u právnických osob.

Díky takovému zveřejnění varujete ostatní, aby s tímto dlužníkem vůbec nespolupracovali. Jelikož některým podnikům a firmám špatná pověst vyloženě ublíží, jedná se o poměrně dobrý donucovací prostředek. Vždy si však musíte být jistí oprávněností vašeho chování a měli byste druhou stranu upozornit, že se k takovému kroku chystáte.

Zveřejnění lze provést na různých portálech, kde se řeší reference jednotlivých firem apod. Jako vhodný server poslouží například Centrální registr dlužníků.

3.    Předžalobní výzva jako účinný bič

Jestliže se dlužník stále nemá k zaplacení, nezbývá nic jiného, než řešit tento spor soudní cestou. Nezáleží na částce, kterou vám subjekt dluží. Pokud by se takto chovali všichni, nikdy byste si za svoji odvedenou práci nic nevydělali.

Jako velmi důrazné upozornění na to, že si hodláte stát za svým a domáhat se financí, které vám právem patří, slouží předžalobní výzva. Ta ve velké většině případů konečně zabere, jelikož se nikdo nechce dostat až do tak velkého sporu, že by se musel dostavit k soudu.

Podání výzvy musí proběhnout nejméně 7 dní před podáním samotné žaloby, aby vám soud přiznal náhradu nákladů za soudní řízení v případě vašeho úspěchu.

Předžalobní výzva by měla obsahovat:

  • výši dluhu,
  • označení dlužníka a věřitele,
  • okolnosti vzniku dluhu,
  • výzvu k uhrazení,
  • informaci o tom, že dluh hodláte vymáhat soudně,
  • datum, podpis.

Dále je nutné výzvu zaslat poštou jako zásilku s dodejkou. Poté budete mít důkaz, že dlužník dopis přijal a o výzvě tedy ví. Další možností je zaslání datovou schránkou. S předžalobní výzvou vám jistě rád pomůže zkušený právník.

4.    Podání žaloby jako poslední naděje na úspěch

Poslední možností, jak získat své peníze, je podání žaloby a zahájení soudu, který v případě vašeho úspěchu donutí dlužníka zaplatit vaši fakturu.

Poplatek za soud činí 5 % ze žalované částky. V případě vašeho úspěchu a včasného zaslání předžalobní výzvy (viz výše) tuto částku můžete dostat zpět.

Žalobu můžete podat vy sami nebo s pomocí právního zástupce. Musí obsahovat následující:

  • přesné označení žalobce, žalovaného i jejich právních zástupců,
  • označení soudu, kterému je podání určeno,
  • označení žaloby (co je předmětem žaloby),
  • popis rozhodných skutečností a označení důkazů,
  • co žalobce ve věci navrhuje za řešení (co od dlužníka požaduje),
  • datum a podpis.

V případě, že žaloba nebude obsahovat chyby a doložíte veškeré důkazy v listinné podobě, může soud rozhodnout ve váš prospěch i bez jednání. V takovém případě obdrží druhá strana platební příkaz.

Jestliže však nebude soud považovat důkazy za jednoznačné, nebo se vyskytne nějaká chyba v žalobě, bude nařízeno jednání.

Aby se taková situace příště neopakovala, doporučujeme veškeré spolupráce podkládat smlouvou v písemné podobě a veškerou komunikaci vést (nebo si ji alespoň potvrdit) písemně, ať máte v ruce všechny potřebné důkazy pro případné soudní řízení. Také můžete zavést praxi, kdy si necháte svoji práci proplácet zčásti pomocí zálohové faktury, která je uhrazena ještě před započetím práce.

Jestliže máte všechny potřebné dokumenty a důkazy, stůjte si pevně za svým a nenechte pohledávky propadnout. Ve většině případů dlužníky zarazí již váš pevný postoj a ochota jít do soudního řízení, fakturu raději zaplatí i bez něj.

Zdroj: https://portal.pohoda.cz/pro-podnikatele/uz-podnikam/co-delat-pokud-druha-strana-odmita-zaplatit-faktu/